Wesley Jansen – Online Marketing (WJOM)

Service
Gratis Google Analytics implementatie bij een nieuwe website!

Met Google Analytics maak je o.a. het gedrag van bezoekers op de website inzichtelijk en wat hen ertoe heeft bewogen om te converteren (zoals bijvoorbeeld een aankoop doen). Dit is slechts het topje van de ijsberg van de mogelijkheden binnen Google's software. Wanneer je de resultaten van je website meetbaar wilt maken, kun je simpelweg niet zonder deze tool.

 

De implementatie ervan is werk voor een specialist. Je wilt zuivere data hebben en simpele taken zoals een IP-filter van je thuis- en werklocatie ontbreken vaak in een weergave. Dit tot mijn grote verrassing, wanneer ik voor het eerst in het Google Analytics account meekijk. Daarom installeer of pas ik de weergaves aan wanneer ik een site oplever of een nieuwe Google Ads campagne start.

google_analytics_view_wjom

google_analytics_dashboard_wjom

Heb je nu nog geen Google Analytics account, niet getreurd, ook dan kan ik je helpen. Heb je al een account, maar herken je jezelf bijvoorbeeld in het IP filter-verhaal van hierboven? Dan kan ik met een paar handige tips je al snel de juiste richting op sturen. Kortom, voor elke situatie heb ik een bijdrage waar je wat aan hebt. Neem daarom contact met mij op. Achteraf zul je je vast afvragen waarom je dat niet eerder hebt gedaan!

Korte Vragenlijst

Allereerst: een "bounce" is een sessie op de website, waarbij het bezoek slechts bij 1 pagina blijft. Het resultaat hiervan wordt vervolgens gedeeld door het totaal aantal sessies en dit noemt men het bouncepercentage. Wat is dan een goed bouncepercentage? Dat hangt af van de type pagina. Een blog wordt meestal gelezen, waarna er weer weggegaan wordt. Dit zou dan een slecht percentage betekenen. Bij een aankoop liggen de maatstaven weer anders. Als ik toch een range moet opgeven ligt dit tussen de 30% en 50%. Als het echt veel hoger is moet je je zorgen gaan maken over de effectiviteit van de pagina en/of website.
Deze vraag is niet zo eenvoudig te beantwoorden. Voorop gesteld is er ook een betaalde variant, maar dit is weggelegd voor de "Coolblue's" van deze wereld. Voor het gros van de wereld kun je gratis gebruik maken van Google Analytics. Waarom het gratis is gissen, maar ik denk dat Google de enorme hoeveelheid data gebruikt voor haar eigen doelen. Sinds kort is data meer waard dan olie en dus wil Google zoveel mogelijk weten van iedereen. Wanneer je dit achter een betaalde versie zet heeft Google minder data. Wat er met jou en mijn data wordt gedaan... Daar is Google helaas niet zo transparant over.
Simpelweg gezegd; NEE. Google Analytics verschaft je zoveel inzichten dat je niet zonder kan. Je zult merken, dat als je er zelf mee gaat "spelen", er een enorme hoeveelheid data door Google wordt verzameld. Hierop kun je je website en of online marketing campagnes aanpassen. Voorbeelden van inzichten zijn geslacht, leeftijd, woonplaats, apparaat, browser, inkomen, herkomst van de bezoeker, etc. etc. Zo kun je checken of je aannames ook echt kloppen. Cijfers liegen niet en rationeel beslissingen hierop nemen werpt zijn vruchten af.